Skriv en riktigt bra Meta beskrivning – SEO

Förr var meta descriptions en av de viktigaste faktorerna vid arbete med SEO. Idag är läget annorlunda, men de är fortfarande extremt viktigt för att förbättra konverteringen av klick från sökmotorernas resultatsidor. Dessutom finns det data som menar att en hög konvertering kan resultera i bättre organisk rankning, vilket betyder att meta descriptions kan ge en indirekt förstärkning av din auktoritet bland sökresultaten.

meta

Vad är en meta description?

Meta descriptions är avsedda att ge användaren en kort uppfattning om vad de kan förvänta sig för innehåll på din webbsida. Meta descriptions syns under webbsidans URL på sökmotorernas resultatsidor.

I det här exemplet har vi markerat meta descriptionen med en gul ram. Som du kan se är meta descriptionen ett kort textstycke som vi har använt till marknadsföring för att uppmuntra folk att klicka sig in på vår hemsida.

Hur man skriver en Meta Description

Meta

Faktorer att tänka på Vad du ska göra
Längden
En meta description kan vara hur lång som helst, men sökmotorer kommer endast visa de första ca 160 tecknen. Försök att använda åtminstone 145 av dessa tecken för att utnyttja platsen för marknadsföring maximalt.
Unikhet
Din meta description är marknadsföring för den sida som den är kopplad till. Av denna anledning rekommenderar vi att varje meta description är exklusivt framtagen till varje sida och att den pekar på fördelarna med just den sidan.
Inkludera marknads-
föring
Säljer du produkter & tjänster, eller är din webbsida enbart informativ? Vad kan användaren förvänta sig att få från din sida genom att klicka på den? Förklara genomförligt varför folk borde besöka din webbsida. Använd meta descriptionen till marknadsföring och försäkra dig om att den kommunicerar värdet som användaren får av att besöka dig.
Ha med en uppmaning till handling
En tydlig uppmaning till handling gör det mer troligt att framkalla resultatet du vill åt. Vill ni till exempel få fler att ansluta sig till ert nyhetsbrev? Skriv “anmäl er till vårt exklusiva nyhetsbrev idag” så kommer ni garanterat få fler prenumeranter.
Inkudera relevanta nyckelord
Om ett sökord är i närheten av att matcha din meta description kommer Google markera sökordet med fet stil. Detta gör din webbsida mer lockande för användaren genom att visa på relevansen till sökordet som användes. Tänk igenom vilka sökord du vill synas på och använd dem i din meta description.

 

Varför du borde använda meta descriptions

Att skapa meta descriptions kan vara en mödosam uppgift, särskilt för större webbsidor. I vilket fall finns det flera skäl till varför meta descriptions bör anses viktiga av marknadsförare.

Bygg webbsida för mobilen<<

About the author : Kodaform

Leave a Reply

Your email address will not be published.